Monday, 20 February 2012

panduan upload fail imej ke pixlr.com

 pixlr-own-image.jpg (image/jpeg) 93K
 pixlr-set-dimension.jpg (image/jpeg) 74K
 pixlr-start.jpg (image/jpeg) 83K
 pixlr-upload-image.jpg (image/jpeg) 71K
 pixlr-url-image.jpg (image/jpeg) 71K
 pixlr-url-image-edit.jpg (image/jpeg) 78K

Panduan ukur badan lelaki


 01-body-measurements-neck.jpg 58K
 02-body-measurements-chest.jpg 55K
 03-body-measurements-waist.jpg 62K
 04-body-measurement-ship.jpg 65K
 05a-body-measurements-back.jpg 42K
 05b-body-measurements-backr.jpg 34K
 05-body-measurements-back.jpg 42K
 05c-body-measurements-backl.jpg 38K
 06-body-measurements-sleeves.jpg 47K
 07-body-measurements-shortsleeves.jpg 49K
 08-body-measurements-cuffs.jpg 54K
 09-body-measurements-biceps.jpg 60K
 10-body-measurements-length.jpg 76K
 11-body-measurement-armhole.jpg 44K


Sunday, 3 April 2011

Perisian Melakar Pola dan Sumber Terbuka (Pattern Making Software and Open Source)

” I’ve been in computer networking for 20 years. I’ve been sewing since I was four. Upon retirement, I decided to sew again, and realized that I wanted more creativity than I had used when I made all my clothes from patterns. Being an old person at this point, I knew I needed help. I looked at the available options and nothing met my needs. I began reading about pattern making, and realized the old ways were incredibly powerful and encouraged creativity, but I didn’t want to bend over a cutting table all the time. So I started talking to my husband about writing a program to perform the manual calculations to make patterns.
My husband [Steve Conklin, Ubuntu Kernel Engineer] mentioned it to one of his friends (whom some people know as Rejon), who thought it was totally cool and suggested I submit a presentation application to the Libre Graphics Meeting in Brussels last May. They accepted me as a presenter! ”

“At the moment, I’m creating Python scripts by hand. Each pattern is developed on top of a grid created in Inkscape using client data. I recently developed a procedure to generate the control points that an individual curve requires so that I don’t have to manually calculate them. Yay!
The goal is to create a program suite with a GUI for the designer and a GUI for the client, for the clients who meet with the designer. I would also like to create a web site version, which would allow designers to post their patterns, and for clients to log in, enter data, buy patterns, etc. I envision the designer GUI to be similar to Inkscape’s GUI.”

http://openwear.org/blog/?p=1196

Buku Panduan Draf Pola Untuk Membuat Pakaian


Buku Panduan Draf Pola Untuk Membuat Pakaian

Pattern Drafting for Dressmaking

BT Batsford | 1993 | Bahasa Inggeris | 230 pages | DjVu | ISBN-10: 0713469870 | 48 MB
Buku panduan ini ditujukan kepada sesiapa sahaja yang ingin belajar bagaimana membuat pola, membentuk blok asas dan seterusnya membentuk pelbagai pola lanjutan. Buku ini memberi tumpuan pada prinsip penyusunan pola dan melengkapkan pengetahuan pembaca agar dapat merancang pola bagi apa jua rekabentuk pakaian. Kaedah yang diberikan meliputi semua kategori lelaki, wanita dan kanak-kanak.

Klik di sini untuk mendapatkan maklumat lanjut dan pembelian buku baru atau buku terpakai di Amazon.com : Pattern Drafting for Dressmaking

Wednesday, 23 March 2011

Cara Mudah Menjahit Langsir

Cara Mudah Menjahit Langsir

Cara Mudah Menjahit Langsir
Judul :Cara Mudah Menjahit Langsir
Harga :
RM29.00
Nombor siri :2342163
Status Stok:Stok masih ada
Masukkan buku ke dalam troli belian
Judul : Cara Mudah Menjahit LangsirPengarang : Noraini Margono
Penerbit : Utusan Publications & Distributions
Genre : Fesyen
Mukasurat : 80  halaman
Cetakan Pertama : 2006
ISBN : 9676117951

Cara Mudah Menjahit Langsir menyediakan panduan mudah untuk menjahit langsir sendiri. Panduan diberikan untuk memilih kain langsir yang sesuai berdasarkan paten yang dipilih. Panduan mengambil sukatan kain juga diberikan. Di samping itu disediakan juga cara mengunting, menjahit dan mencantumkan langsir mengikut paten yang dipilih.
Buku ini disediakan oleh penulis yang mempunyai pengalaman luas dalam mereka, menjahit dan mengajar membuat langsir. Adalah diharapkan melalui buku ini, anda boleh menjahit sendiri langsir di rumah anda. Malah ia boleh menjadi sebagai sumber pendapatan yang baik jika anda telah mahir. Anda pastinya mampu mereka paten langsir mengikut kesukaan sendiri dengan belanja yang lebih murah.

Kandungan1. Pencil Pleat
2. Puff Curtain
3. Ombak Pasir
4. Pleated Skirt
5. Angsana Scallop
6. Princess Scallop
7. Apron Style Curtains
8. Twisted Curtains
9. Formula Span Heading
10. Pleated Skirt Span Heading
11. Double Pleat
12. Bell Pleat
Biodata

BELAJAR CARA NAK BUAT BAJU KURUNG



BELAJAR CARA NAK BUAT BAJU KURUNG

http://naninana.tripod.com
OLEH
naninana..........12.07.2004
e-mail saya : pdgjawa@hotmail.com
*************

BAJU KURUNG


Inilah asas baju kurung, A, B, C, D dan E
Senang bukan?

Apa-apanya...
ABadan. - Kain dilipat 2, potong, jadi satu keping depan dan belakang
BTangan - 2 keping, kiri dan kanan
CKekek- 2 keping, kiri dan kanan
DPesak - kiri 2 keping, kanan 2 keping = 4 keping lah
ELeher - satu je
CARA MENGUKUR - UKUR DALAM INCI ( " )
Cara saya senang aje. Ambil baju yang siap. dan Ukur semuanya,

UKURAN
BILA POTONG, LEBIHKAN UNTUK JAHITAN
ai, aii Ukur bahu (ai) dan bawah (aii) - biar sama ukuranLebihkan 3/4" kiri, 3/4" kanan
aii Ukur Labuh Baju, kadang - kadang depan labuh sikit dari belakangLebihkan 1 1/2 " - 2 " bawah
bi Ukur Panjang TanganLebihkan 1" bawah dan 3/4" atas
biii Ukur Lebar Tangan Atas (ukur depan aje(separuh))Lebihkan 3/4 "
bi Ukur lebar tangan bawah (separuh)Lebihkan 3/4"
cUkur kekek, ini 4 segi samaLebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan
di Ukur lebar pesak atasLebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan
dii Ukur lebar pesak bawahLebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan
ei Bulatkan elok-elok leher baju tu, ukur macam ni , luasanya sama aja.

biasanya 4 3/4", tak payah lebih, ngam2 atau kecikkan sikit dlm 2 mm
eii Ukur labuh leher baju tubiasanya 4 - 41/2"

CARA MEMOTONG KAIN

AI ialah labuh Baju (+ lebih utk jahitan), Kemudian kain dilipat dua, mengikut ukuran labuh baju tadi


A1 - ialah labuh baju, A2 ialah bahu (Jangan lupa lebihan untuk jahitan)Ha, Dah tandakan dengan kapor, potonglah., bila dibuka jadi satu bahagian badan, panjaaaaang sebab depan dan belakang sekali.,
Kemudian, badan tu dilipat 4, dan di gosok, untuk menandakan bahagian bahu kiri dan kanan, dan juga tengah, untuk potong leher nanti.
potong bahagian tangan

Kita ambil Bahagian B untuk Tangan
Ini lebih kain yang telah dipotong badan. B untuk tangan.
Ambil ukuran biii (tangan atas), katakan 8". campurkan 3/4" untuk lebihan jahitan. kalikan 2 (untuk depan belakang) -    8 3/4 + 8 3/4 = 17 1/2 .
so, B = 17 1/2 "
Lipatkan B, dan ukur panjang tangan pula (bI)



Potong Bahagian tangan, lipat dua, buat garisan sambungkan tangan atas dan bawah, potong ikut garisan tersebut.
POTONG PESAK (4 keping)

kita akan ambil Bahagian D untuk Pesak
Cara saya mengukur pesak .

OK, katakan pesak atas (di) ialah 2" dan pesak bawah (dii) ialah 4 ". saya perlu lebihkan 3/4" setiap kiri kanan pesak, so, kiraan saya ialah 3/4" + 3/4" + 2" untuk pesak atas, dan 3/4" + 3/4" + 4" untuk pesak bawah
Di gambar P1, kita akan lipat bahagian dx untuk dijadikan pesak
Ukuran dx ialah 3/4" + 3/4" + 2" + 3/4" + 3/4" + 4" =  9 "
Lipat dx sebanyak 9 inci . Potong Pesak (4 segi )
kemudian, ukurkan di dan dii . Buat satu garisan lurus menyambungkan di dandii. 
potong garisan tersebut, dan potong kiri dan kanan pesak.

Jangan lupa tandakan dengan kapur di bahagian yang lurus, supaya senang apabila hendak cantumkan semasa menjahit. tandakan depan dan belakang. Lebih mudah sepasang tandakan bahagian pesak bawah dan sepasang lagi ditandakan dipesak atas. apabila sambung untuk menjahit, satukan yang bertanda kapur.

POTONG KEKEK
Cari kain lebihan, potongkan kekek 4 segi. jangan lupa lebihkan untuk jahitan 3/4" kiri dan 3/4" kanan. Contoh 3" , so, 3"+3/4"+3/4" = 4 1/2"



ADUHHHH, SELESAI DUA BAB, MENGUKUR DAN MEMOTONG

nak tunjuk cara mencantum semasa menjahit pulak....
tapi, kena buat / tebuk leher dulu!


PERSEDIAN NAK BUAT LEHER

Ambil bahagian badan tadi, kan dah suruh gosok, so, adalah bahagian tengahkan? potongkan sikit untuk tandakan bahagian leher.

tadi ukur leher? katakankan 5"Ambil kertas suratkhabar, lipat separuh, buatkan macam ni,gunting pelan tersebut

Lepas tu, ambil kain badan tadi, buka panjang dan lipat dua.Letakkan pelan leher di tanda guntingan. lekatkan dengan jarum peniti, atau jahit jelujur, potong betul2 ikut pelan tu.

ambil satu kain lebih (perca), guna pelan leher tu, potong satu lagi sama macam potong kat badan tu.


Cantumkan leher pada badan dengan leher pada kain perca tadi. jahit jelujur halus-halus sekeliling leher tu. kemudian diterbalikkan, kain perca jadi bahagian dalam badan. jelujur kasar pulak untuk jahit bunga/ mata lalat.. apa-apalah.


okeylah tu bahagian leher. Jahit mata lalat nantilah, kalau tak tindih aje dengan mesin.


CANTUM BADAN
1. Ambil sepasang pesak, tadi kita dah tanda dengan kapur, bahagian atas pesak dan bahagian bawah pesak., ambil yang kita tandakan tu (yang sama ye..., atas dan atas.
2. Ambil satu kekek


Cantumkan, merah dengan merah, biru dengan biru dan kemudian hijau dengan hijau


Cantumkan pesak yang telah sambung dengan kekek tadi pada tangan mengikut biru dengan biru, depan dan belakang. kemudian cantumkan tangan, hijau dengan hijau.
Buat kan kedua-dua belah, kiri dan kanan.


Badan sudah, pesak, kekek dan tangan sudah. Sekarang ini kita cantumkan kedua-dua bahagian pulak

cantumkan bahagian tengah badan dengan bahagian tengah tangan. Jahit depan kiri dahulu, kemudian belakang kiri..., atau kanan, belakang dulu..., mana-manalah, asalkan sesuai.

DAPAT TAK BAJU KURUNG?????, kemudian, gosoklah bahagian bawah tangan dan badan, kemudian jahitkan dengan jahit zigzag...., leher belum siap, tapi, dah boleh pakai dah....


dari: http://naninana.tripod.com/

Jahitan Asas



  1. ALATAN JAHITAN
    1. Gunting
      • Kegunaan
        untuk memotong kain dan benang
    2. Jarum peniti
      • Kegunaan
        untuk menyemat kain dan kertas ketika memotong dan menjahit artikel
    3. Penetas
      • Kegunaan
        untuk membuka semula jahitan yang silap
    4. Kapur penanda
      • Kegunaan
        untuk menanda garisan potongan dan jahitan
    5. Pita Pengukur
      • Kegunaan
        untuk mengukur di atas kain dan kertas

  2. MESIN JAHIT

    Sebuah mesin jahit model lama
    1. Jenis dan fungsi mesin jahit
      1. Mesin jahit tangan
        • Mesin jahit lama. menggunakan tangan untuk memusingkan roda imbang
      2. Mesin jahit kaki
        • Mesin jahit yang murah dan popular, menggunakan kaki untuk memusingkan roda imbang
      3. Mesin jahit elektrik
        • Mesin jahit yang menggunakan motor elektrik untuk memusingkan roda imbang
      4. Mesin jahit elektronik
        • Mesin jahit dikawal sebahagian fungsi dan pergerakannya oleh papan elektronik dengan menggunakan kuasa elektrik
           

      Mesin jahit kaki

      Mesin elektrik

      Mesin tangan

      Mesin elektronik
    2. Bahagian mesin jahit

      1. Roda Imbang 2. Tiang Benang 3. Tuas penekan 4. Spring Pemegang
      5. Jarum Benang 6. Gigi Penolak 7. Tiang penggulung benang 8. Pelaras mata jahitan

      1. Roda Imbang
        • Kegunaan : Mengawal pergerakan mesin
      2. Tiang Benang
        • Kegunaan : Memegang benang
      3. Tuas benang
        • Kegunaan : Menarik dan mengawal pergerakan benang
      4. Spring pemegang benang
        • Kegunaan : Megawal benang
      5. Gigi penolak
        • Kegunaan : Menolak fabrik semasa menjahit
      6. Tuas pelaras
        • Kegunaan : Melaraskan jarak mata jahitan
      7. jarum
        • Kegunaan : Memasiukkan benang jahitan ke dalam kain
           
    3. Persediaan sebelum menjahit mesin
      1. Menyediakan benang atas
        1. Letakkan buku benang pada tiang benang
        2. Sediakan jarum mesin
        3. Masukkan benang ke bahagian ceper penegang benang
        4. Masukkan benang ke dalam lubang tuas penegang benang
        5. Masukkan hujung benang ke dalam lubang jarum

          Langkah-langkah memasang benang ats
      2. Menyediakan benang bawah

        Menggulug benang dalam gelendung
        1. Gulung benang dalam gelendung
        2. Masukkan gelendung dalam sekoci

          Memasukkan sekoci
        3. Keluarkan benang bawah
      3. Melaraskan jahitan
        1. Laraskan tuas pelaras mengikut jenis kain yang digunakan

        Melaras jarak jahitan

        Melaras jenis fabrik
         
    4. Semasa menjahit
      1. Letakkan fabrik di bawah penekan jahitan
      2. Pusingkan roda imbang ke hadapan untuk memasukkan jarum ke dalam fabrik
      3. Pastikan jarum tepat berada di tempat yang dijahit
      4. Turunkan tuas angkat
      5. Tolak roda imbang ke hadapan dan mula menjahit
         
    5. Selepas menjahit
      1. Hentikan putaran roda imbang
      2. Naikkan jarum mesin
      3. Naikkan tuas angkat
      4. Tarik fabrik ke belakang
      5. Gunting lebihan benang 4 atau 5 cm untuk mematikan jahitan

  3. PENYELEGARAAN MESIN JAHIT
    1. Meminyakkan mesin
    2. Antara bahagian yang perlu diminyakkan
      Tujuan meminyakkan mesin jahit ialah: i. Mencegah bahagian-bahagian mesin daripada berkarat ii. Melicinkan bahagian-bahagian yang bergerak dan mengurangkan geseraan
    3. Menggantikan jarum
      1. Jarum perlu digantikan sekiranya
        a. tumpul
        b. patah
      2. Longgarkan skru memengan jarum
      Mengeluarkan jarum yang patah
      1. keluarkan jarum yang tidak diperlukan lagi
      2. Gantikan dan masukkan jarum yang baru
      3. Ketatkan semula pemegang jarum
    4. Jahitan bermasalah
      1. Mata jahitan longgar
        • Jarum tidak dipasang dengan betul - Betulkan pemasangan jarum
        • Gelengdung tidak dipasangkan dengan betul dalam sekoci - Betulkan pemasangan gelendung
        • Benang atas longgar - tegangkan benang diceper penegang benang
      2. Kelim berkedut
      3. Benang bawah berkedut/berserabut
      4. Mata jahitan melangkau